Tuesday, September 15, 2015

Fixing the VRC6 of the Everdrive N8 at last

By talking to others about the issues i decided to create a bunch of versions of my mapper. One issue of the Everdrive menu is the volume setting that currently only allows to be set to HI or LO.
As the mixing circuit is pretty analog and there seems to be differences between the various versions of the Famicom / NES a higher range of volume settings is required.

Please load the zip file here.
You get multiple files that are named with the following scheme:
24Mod_<HI>_<LO>.RBF.
The numbers represent the total output volume in percent. 100% is the maximum the FPGA can drive and offers the best signal to noise ratio.
This way you can alternate the volume by swapping the mapper or maybe check two different ones without swapping. The mapper is now configurable and has support for HI and LO.
Replace the original 024.RBF with the one you'd like.

Here is a diagramm of possible combinations.



If you need additional volume configurations just contact me.

Disclaimer:
The mapper is based on a mod of the original mapper and was tested for hours of gameplay on a modified US NES. As I can not be aware of everything you use this software on your own risk. If you damage your NES or you Everdrive using it don't make me responsible for it.


9 comments:

  1. Hi André! Do this method make the Everdrive N8 sound just like the original japanese cart with VRC6?

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    1. I can't really tell as I don't own the original japanese cart.
      My analysis was only based on my hearing. I've used a rendering of the soundtrack made with the player audacious as reference.

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  2. This comment has been removed by the author.

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  3. I recently finished a project on my NESRGB-modded console, where I wanted the Everdrive N8's VRC6 audio mixed in with the NESRGB's sound output. In this case, I found you don't bridge pin 9 with pin 3 with a resistor at all. Instead, what I did was solder a wire to pin 9 and then I soldered 690 ohms of resistance to the wire (based on your 100% output files). Next, I soldered that to the negative side of a 10uF cap, while the positive side is wired up to the output of the NESRGB "O" pad. Lastly, I have a wire going from the negative side of the cap on out to the multi-AV port. Now it may be the case that my idea of using a cap to keep the NESRGB board isolated was not necessary, but I figured it wouldn't hurt.

    At any rate, I've been running several tracks from Akumajou Densetsu with this mod and it sounds just like when I run it from Nestopia. That's good enough for me!

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  4. Hallo Andrè,

    ich weiß der Eintrag ist schon etwas älter, aber wäre es möglich das du noch eine feinere Abstimmung zwischen 50 und 22 vornimmst? 50_25 ist leider zu laut und 22_20 leider zu leise bei meinem AV-Famicom.

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    1. Moin.
      Ich vermute du bist James-F. Wenn ja, dann erkläre ich hier nicht nochmal alles.
      Wenn Nein, dann bitte gedulde dich ein paar Tage.^^

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    2. Hey,
      ähm bin ich nicht :D
      Das Problem, dass ich grundsätzlich habe ist ein viel zu leiser Whip-Sound mit 50_25 oder höher.
      Alle anderen Soundeffekte klingen eigentlich gut bzw. so wie man es erwartet. Denkst du es könnte da einen zusammenhang geben?
      Ansonsten warte ich ab, was du bringst und teste mich am Wochenende durch :)

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    3. Hoppala. Das ist echt lustig. Jemand anderes hat im everdrive Forum EXAKT die gleiche Frage auf englisch gestellt. Und ja, auch heute. Ich bin deshalb irritiert. Sachen gibts....
      Ich muss Quartus wieder ans laufen kriegen aber ich gehe stark davon aus, dass ich es spätestens morgen oder Mittwoch wieder lauffähig habe. Ich melde mich.

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    4. So, schaun wir mal.
      Der Whip-Sound wird von dem internen Sound-Chip des NES wieder gegeben. Wenn er zu leise ist, dann ist der VRC6 zu laut. In diesem Falle empfehle ich entweder eine kleinere Lautstärke von meinem Mapper zu nehmen oder aber einen größeren Widerstand für den externen Sound Input einzulöten.

      Ich muss zugeben, dass ich mich seit der Entwicklung dieses Mappers nicht mehr mit diesem Thema befasst habe. Ich bin deshalb total raus. Im Forum von http://krikzz.com/forum/ gibt es eine richtig dicke Community, die sich bis heute mit diesem Thema befasst. Ich empfehle eher dort nachzulesen.

      Ich selbst habe meinen NES mit einem Poti ausgestattet, weil Ich das damals doch sehr undurchsichtig fand. Scheinbar ist auch jeder NES etwas anders. Das hatte mich doch sehr gefrustet.

      Das Paket mit den Mapper Files habe ich geupdatet. Es gibt jetzt deutlich mehr Lautstärkestufen.

      https://www.dropbox.com/s/075az5aig0ir51f/24VRC6ModV3.zip?dl=0

      Lies die außerdem die letzten Einträge der obersten Threads hier durch:
      http://krikzz.com/forum/index.php?board=15.0

      Dieser gewisse James-F möchte wohl ebenfalls Draculas Arsch auf einem AV Famicom versohlen. Ich nehme an, dass ihr von einer Zusammenarbeit profitieren könnt.

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